phone +48 698 913 733 email redakcja@edufakty.pl

EduFakty > Blog technologiczny

Desktop Experience, czyli co czeka tradycyjne komputery

| Bez kategorii

Nowa usługa Samsung DeX, będąca skrótem od Desktop Experience umożliwia korzystanie ze smartfona lub tableta jak z tradycyjnego komputera.

Podłączenie mobilnego urządzenia firmy Samsung do zewnętrznego wyświetlacza (np. monitora lub telewizora) pozwala uruchomić specjalny tryb DeX, w którym na ekranie zewnętrznym mamy podobnie wyglądające środowisko, jak w systemie Windows firmy Microsoft. – Dzięki temu można stworzyć mobilne biuro dla pracownika z wykorzystaniem tylko i wyłącznie jego telefonu lub tabletu firmy Samsung – wskazuje Jakub Płonka, Technical Account Manager w Samsung R&D Institute Poland  – Pierwsza generacja naszego rozwiązania wykorzystywała stację dokującą, natomiast obecnie korzysta się z kabla i nowoczesnego standardu szybkiego połączenia USB C.

DeX pozwala na uruchomienie aplikacji i swobodną w nich pracę. Oczywiście, jeśli są do tego przystosowane. Inne, otwierają się w specjalnym oknie. – W szybkim tempie przybywa jednak aplikacji zgodnych z trybem DeX, które pozwalają na pracę z wykorzystaniem całej powierzchni ekranu – dodaje Jakub Płonka

Dzięki współpracy m.in. z firmą Google, w trybie DeX dostępny jest cały pakiet MS Office, jakże kluczowy dla biznesu i edukacji.

Dla biur, urzędów I szkół rozwiązanie to znacznie rozwiązanie ograniczy liczbę urządzeń wykorzystywanych przez pracowników i równocześnie zapewnia swobodę pracy niezależnie od miejsca, w którym się obecnie znajdują. Może też służyć do zdalnego nauczania czy indywidualnego toku studiów. – Warto podkreślić fakt, że pracownik niezależnie od miejsca ma wszystkie potrzebne informacje przy sobie – w telefonie, tablecie. Wystarczy podłączyć zewnętrzny wyświetlacz, mysz i klawiaturę, by wygodnie pracować. – wyylicza Jakub Płonka. I dodaje: – Dzięki wykorzystaniu rozwiązań naszych partnerów można dodawać kolejne funkcjonalności, takich jak np. podpis biometryczny, do którego można wykorzystać smartfon i dołączony do niego rysik.

A jak to działa w praktyce? Pracownik przychodzi do biura, podłącza swój telefon lub tablet do monitora i już może rozpocząć pracę. Następnie, jeśli wymaga od tego sytuacja, może odłączyć urządzenie i wyjść z biura, czy szkoły żeby wykonać zdjęcie np. do projektu. Po powrocie do biura i ponownym podłączeniu telefonu lub tabletu wraca do pracy, mając przy tym wszystkie potrzebne materiały na jednym urządzeniu. Urządzenia Samsung może być równocześnie stacją roboczą, czytnikiem kodów QR, a także narzędziem do zawierania umów z wykorzystaniem podpisu biometrycznego. – Te wszystkie funkcjonalności są możliwe przy kupnie tylko jednego, odpowiedniego urządzenia. – wskazuje Jakub Płonka – Warto dodać, że system DeX pozwala na wyświetlanie dwu różnych treści na wyświetlaczu telefonu i na zewnętrznym monitorze. Dodat- kowo wszystkie dane zabezpiecza nasza platforma Knox.

W raporcie Gartnera z 2019 r. zbadano rozwiązania zabezpieczeń różnych producentów przez porównanie podstawowych funkcji zabez- pieczeń systemu operacyjnego wbudowanych w platformy urządzeń mobilnych oraz możliwości zarządzania zabezpieczeniami w przedsiębiorstwie.

(mk)

Tu znajdą Państwo szczegółową instrukcję obsług Samsung DeX

Komiksowy Sienkiewicz – do pobrania i czytania

| Aktualności

 

Szlakiem Sienkiewicza – kultura, historia, tradycja: w poszukiwaniu wspólnych wartości to projekt realizowany przez uczniów i studentów z Polski i Ukrainy.  Jego realizacja była możliwa dzięki wsparciu Polsko – Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Jak na łamach EduFaktów mówiła opiekun projektu Aleksandra Osadczy, jego celem jest promocja twórczości i dziedzictwa wybitnego noblisty nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim na Ukrainie –

Dlatego młodzież przez prawie dwa tygodnie podróżowała i konstatowała jego twórczość.

– Byliśmy w Kamieńcu, Wiśniowcu i innych miejscach tak związanych z Henrykiem Sienkiewiczem, rozmawialiśmy o nim i jego twórczości. – wspominała Andrianna Łaptuta z ukraińskiego Uniwersytetu im. Łesi Ukrainki w Łucku.

Efekt… wymyślony i zredagowany komiks poświęcony Sienkiewiczowi. Miłej lektury.

Komiks – wersja polska

Komiks – wersja ukraińska

 

Język polski ostoją tożsamości narodowej

| Aktualności

 

Wykłady, warsztaty, spotkania z naukowcami, wizyty w Zamościu, Lublinie i Warszawie – terminarz uczestników obozu “Język polski ostoją tożsamości narodowej” był niezwykle napięty.

– Mogę tylko powiedzieć dziękuję – ze wzruszeniem mówiła Nina Poremska, prezes Polskiego Towarzystwa im. Tadeusza Kościuszko. – To cudowny i niezwykle cenny czas. Przede wszystkim dla naszej młodzieży, która w tym momencie decyduje o swojej przyszłości. Wszyscy chcą wrócić do kraju. Tak to nie pomyłka. Wrócić, a nie wyjechać do Polski. Czują się i są Polakami.

To już drugie spotkanie organizowane przez Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego we współpracy z Towarzystwem Polskim im. Tadeusza Kościuszki w Łucku. Dzięki wsparciu Senatu RP ponad 20 dzieci i młodzieży wzięło udział w warsztatach językowych i seminariach, a także odwiedziło Zamość, Lublin i Warszawę.

-Ta tradycja, historia, architektura to coś niesamowitego – wspomina Ola, która zamierza wyjechać na studia do Polski. – Naprawdę jestem dumna ze swego pochodzenia. A co mnie najbardziej zachwyciło? Bezsprzecznie Warszawa. To fantastyczne miasto o niesamowitej i tragicznej historii.

Młodzież z niezwykłym zainteresowaniem słuchała wykładów prof. Włodzimierza Osadczego z KUL, który opowiadał o unii polsko-litewskiej, a także Jerzego Rosiaka o twórczości Henryka Sienkiewicza. – Naprawdę miał trzy żony i każda miała na imię Maria – pytały z niedowierzaniem dzieci.

Czas minął bardzo szybko. – Do zobaczenia za rok – żegnała wszystkich Nina Poremska. – Składam serdeczne podziękowania Senatowi RP. – Bez Was nie byłoby tego wszystkiego.

(os)

Obóz językowy – Język polski ostoją tożsamości narodowej został sfinansowany ze środków Senatu RP

Szlakiem Sienkiewicza – kultura, historia, tradycja: w poszukiwaniu wspólnych wartości

| Aktualności

– To były niezapomniane chwile – przekonuje Daria Fenko – Poznałam ciekawych ludzi, dowiedziałam się wielu interesujących rzeczy i do tego wszędzie ten Sienkiewicz. Nie miałam pojęcia, że jego twórczość jest tak związana z historią Ukrainy.

„Szlakiem Sienkiewicza – kultura, historia, tradycja: w poszukiwaniu wspólnych wartości” to projekt realizowany przez uczniów i studentów z Polski i Ukrainy.  Jego realizacja jest możliwa dzięki wsparciu Polsko – Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.

– Celem jest promocja twórczości i dziedzictwa wybitnego noblisty nie tylko w Polsce, ale przede wszystkim na Ukrainie – przekonuje Aleksandra Osadczy, opiekun projektu.

Dlatego młodzież przez prawie dwa tygodnie podróżowała i konstatowała jego twórczość.

– Byliśmy w Kamieńcu, Wiśniowcu i innych miejscach tak związanych z Henrykiem Sienkiewiczem, rozmawialiśmy o nim i jego twórczości. – wspomina Andrianna Łaptuta z ukraińskiego Uniwersytetu im. Łesi Ukrainki w Łucku.

Przy okazji zgłębiania twórczości Sienkiewicza w powiązanych z nim miejscach, nie zabrakło rozmów z pogranicza historii i polityki, w szczególności na temat powstania kozackiego wywołanego przez Bohdana Chmielnickiego. – Jakże różna może być interpretacja tamtych wydarzeń – wskazywała prof. Maria Fenko, opiekun projektu, a na co dzień wykładowca na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu im. Łesi Ukrainki w Łucku. – Budujące jest jednak to, że młodzież potrafi się słuchać wzajemnie, brać pod uwagę argumenty drugiej strony. Dlatego cieszę się, że zorganizowana debata na ten temat była tak merytoryczna. Widać, że młodzież się przygotowała wyciągając dyskusję na poziom iście uniwersytecki.

Zebrane informacje posłużą do stworzenia multimedialnego komiksu, nad którym młodzież pracuje w Nałęczowie. – Spokój, zieleń i artystyczna atmosfera sprzyjają wenie twórczej – śmieje się Jerzy Rosiak, emerytowany dyrektor miejscowego Zespołu Szkół i wielki miłośnik twórczości noblisty.  – Nałęczów jest nierozerwalnie związany z trzema wielkimi pisarzami. Mieszkali tu Stefan Żeromski, Bolesław Prus i właśnie Henryk Sienkiewicz – wylicza Jerzy Rosiak.

Projekt realizowany jest przez młodzież z Gimnazjum nr 4 w Łucku, Wschodnioeuropejskiego Uniwersytetu im. Łeski Ukrainki, licealistów z Lublina, Mińska Mazowieckiego i Warszawy. W ramach projektu uczniowie i studenci odwiedzili miejsca związane z twórczością Henryka Sienkiewicza za równo na Ukrainie, jak i w Polsce.

(maku)

W duchu polskości

| Aktualności

– Towarzystwo Polskie im. Tadeusza Kościuszki to nie tylko szkoła języka polskiego, ale też jedna z ostatnich wysp polskości w tych stronach – mówi Nina Poremska, prezes Towarzystwa

Często polonijna młodzież bierze udział w podobnych przedsięwzięciach jak obóz językowy „Język polski ostoją tożsamości narodowej”?

 Na początku chcę serdecznie podziękować Senatowi RP, że nie zapomina o nas. W ubiegłym roku dzięki finansom Senatu i organizacji Instytutu Pamięci i Dziedzictwa Kresowego także mogliśmy gościć w Polsce wraz z dziećmi i młodzieżą. Gdyby nie to wsparcie, większość z nie miałaby szans na taką przygodę.

Czym na co dzień zajmuje się Towarzystwo Polskie im. Tadeusza Kościuszki?

Dbaniem o polskość wśród mieszkających w Łucku, czy generalnie Wołyniu, Polaków. Organizujemy imprezy kulturalne, integrujemy środowisko, modlimy się wspólnie. Choć oczywiście naszym oczkiem w głowie jest szkoła polska do której uczęszcza ponad 200 uczniów.

Czy ma ona charakter stacjonarny?

Niezupełnie, raczej wieczorowy. Korzystamy z gościnności innych placówek, choć oczywiście marzy się nam własny kąt. Bo to coś więcej niż li tylko nauka języka polskiego. Staramy się wychowywać dzieci w duchu polskości, zapoznajemy z literaturą, kulturą, historią, ale i też tradycją, zwyczajami, które tu zanikły.

To spotkanie jest też doskonałym dopełnieniem tych działań

Oczywiście, dzieci widzą jak piękna jest Polska, jak bogata nie tylko materialnie, ale przede wszystkim kulturowo i historycznie. Czują dumę z polskości i marzą, by tu zamieszkać na stałe. Jeszcze raz dziękuję Senatowi i Instytutowi Pamięci i Dziedzictwa Kresowego za taką możliwość.

Rozmawiała Aleksandra Osadczy

Od Sienkiewicza po portale społecznościowe

| Aktualności

Trwa obóz językowy – Język polski ostoją tożsamości narodowej, który organizuje Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego. Bierze w nim udział młodzież ze szkoły polskiej prowadzonej przez Polskie Towarzystwo im. Tadeusza Kościuszki w Łucku. Patronat nad przedsięwzięciem objął serwis EduFakty.

– Przed młodzieżą spotkanie z naukowcami, studentami i politykami, a także szereg wycieczek w tak atrakcyjne i ważne miejsca jak: Zamość, Warszawa, Lublin – wylicza Aleksandra Osadczy, członek rady programowej projektu. – Będzie wiele o polskich pisarzach i poetach, ale też nie zabraknie zajęć poświęconych językowi w nowych mediach, w tym społecznościowych.

Wszystko to jest możliwe dzięki wsparciu Senatu RP, który pokrył gros wydatków związanych z wizytą młodzieży z Łucka. – Bez tego niemożliwym byłaby organizacja tak kosztownego pobytu – przekonuje Nina Pormska, prezes Towarzystwa Polskiego im. Tadeusza Kościuszki, które na codzień zajmuje się edukacją polonijną młodzieży.

– Już się nie mogę doczekać wyjazdu do Warszawy – mówi nienaganną polszczyzną Ania Koladyńska, która po raz pierwszy przyjechała do Polski. – Też chcę do Warszawy – dodaje Alinka Kowalczuk. – Jakie tu wszystko cudowne, czyste i kolorowe.

(ku)

Obóz językowy – Język polski ostoją tożsamości narodowej został sfinansowany ze środków Senatu RP

Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego

| Erasmus+

Stowarzyszenie Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego jest jednostką naukowo-edukacyjną powołaną przez pracowników dydaktycznych i naukowców kilku polskich uczelni (m.in. Katolicki Uniwersytet Lubelski, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Rzeszowski).

Stowarzyszenie Instytut Pamięci i Dziedzictwa Kresowego w ciągu dwóch lat swego istnienia zorganizował i współorganizował kilka Międzynarodowych Konferencji i Sympozjów 1. Międzynarodowa Konferencja Naukowa «Tradycja kultu opieki Matki Bożej nad narodem w kontekście jubileuszu 360 rocznicy ślubów króla Jana Kazimierza 2. Sympozjum poświęcone 25. rocznicy reaktywowania struktur archidiecezji lwowskiej obrządku łacińskiego 3. Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Święci opiekunowie Polski i Ukrainy z Ziemi Lwowskiej” 4. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kresy – zaginiony świat. Wielokulturowość na pograniczu narodów i religii” z cyklu Nałęczowskie Spotkania Wschodnioeuropejskie „Willa Kresy” w Nałęczowie 5. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Od „kwestii ruskiej” do polityki ukraińskiej Stowarzyszenie w partnerstwie z Ukrainą latem 2018 roku zrealizowało projekt pn „Język polski fundamentem utrzymania i budowy tożsamości narodowej Polaków”.

Dodatkowo członkowie Stowarzyszenia sprawowali opiekę merytoryczną nad zajęciami z języka i kultury polskiej realizowanych w Łucku i innych ośrodkach wołyńskich. Materiały dydaktyczne przekazywane za pośrednictwem Stowarzyszenia służą młodzieży na Ukrainie dla przygotowania okolicznościowych spotkań o tematyce patriotycznej (3 Maja, Dni Pamięci Wołyńskiego Ludobójstwa, Dzień Niepodległości Polski, Uroczystości ku czci T. Kościuszki, J. I. Kraszewskiego i in.) Członkowie Stowarzyszenia od ponad roku prowadzą też zajęcia dydaktyczne w szkole języka polskiego prowadzonej przez Towarzystwo Kultury Polskiej im. Tadeusza Kościuszki. Zajęcia mają charakter nie tylko językowy, ale opierają się na rozwoju tożsamości narodowej i kulturowej. Prowadzone są w ramach umowy partnerskiej. Stowarzyszenie nie posiada pracowników etatowych, natomiast posiada zarejestrowanych ponad 30 członków. Wśród nich jest aktywnie działająca grupa młodzieży, która zainicjowała niniejszy projekt.

Education & Experience Exchange

| Aktualności, Erasmus+

Oj działo się działo… pierwsze spotkanie uczestników projektu Erasmus+ Education & Experience Exchange już za nami. – Mam nadzieję, że przebiegło ciekawie, merytorycznie i było inspiracją dla nas wszystkich – mówi Maciej Kułak, koordynator z ramienia lidera wiodącego.

 

Uczestnicy spotkania mogli przekonać się jaką rolę odgrywają nowe technologie w życiu młodych ludzi już dziś, a także jaką będą odgrywały za kilka lat. A postęp jest oszałamiający. Przedstawiciele uniwersytetów w Alany’i (Turcja) i Bukareszcie (Rumunia) wzięli udział w konferencji „Innowacyjna edukacja”, której częścią był pokaz najnowszych rozwiązań technologicznych skierowanych do szkół i uczelni. Partnerzy mogli sprawdzić m.in. na czym polega rozszerzona rzeczywistość i jak ów wynalazek można wykorzystać edukacyjnie.

 

Z uczestnikami  rozmawiał również Piotr Olszówka, poseł na Sejm RP, gość honorowy spotkania.

 

Uniwersytet Titu Maiorescu

| Erasmus+

Uniwersytet Titu Maiorescu obejmuje wszystkie typy szkolnictwa wyższego: studia licencjackie, studia magisterskie i studia doktoranckie organizowane przez wydziały Medycyny stomatologicznej i Prawa. Programy studiów organizowane dla edukacji w pełnym wymiarze godzin i formy uczenia się na odległość są zróżnicowane i stale się rozwijają, a także zostały wybrane w taki sposób, aby lepiej reagować na potrzeby rynku pracy. Obecnie Uniwersytet organizuje 19 programów studiów licencjackich, 25 programów studiów magisterskich, natomiast w dwóch szkołach doktoranckich działalność dydaktyczna i naukowa organizowana jest według 12 dziedzin naukowych. Członkowie kadry nauczycielskiej są wysoko wykwalifikowani. Uniwersytet koncentruje się w szczególności na badaniach naukowych, kładąc nacisk na badania odkrywcze i pionierskie oparte na podejściu interdyscyplinarnym.

Uniwersytet przykłada olbrzymią wagę do samodzielnego zdobywania wiedzy przez swoich studentów, w tym wiedzy zdobywanej w internecie, z potwierdzonych merytorycznie źródeł, co zostało zdeterminowane potrzebami i poszukiwaniami młodzieży, zrzeszonej w organizacjach studenckich na Uniwersytecie. Uniwersytet posiada w swoich strukturach dział projektów, który będzie pomagał młodzieży zrealizować projekt od strony formalnej, oraz nieformalne grupy młodzieży, które będą zaangażowane w realizację projektu.

Uniwersytet Alanya Hamdullah Emin Paşa

| Erasmus+

Uniwersytet Alanya Hamdullah Emin Paşa działa w sektorze edukacji od 2014 roku. Jest uznanym prywatnym uniwersytetem w Alanyi w Turcji. Ma trzy Katedry: Architektury, Sztuki i Projektowania, Ekonomii i Nauk Administracyjnych oraz cztery wydziały: Projektowanie i Zarządzanie Komunikacją, Gastronomia i Sztuki Kulinarne, Architektura, Zarządzanie Turystyką. Na uczelni są dwa instytuty: Instytut Nauki i Technologii oraz Instytut Nauk Społecznych, które zapewniają programy dla absolwentów i Szkołę Języków Obcych, na które składają się kursy: Basic English i Modern Languages. Na uczelni nauczanie jest w 100% w języku angielskim. Nie tylko wiedza teoretyczna i koncepcyjna, ale także praktyczna praca nad wykorzystaniem tej wiedzy w życiu biznesowym jest istotną częścią edukacji uniwersytetu. Podejście uczelni polega na uwzględnieniu różnic indywidualnych, przyjęciu różnorodności jako bogactwa i uznaniu interakcji ze światem za ważny atut. Interaktywne środowisko nauczania jest otwarte na indywidualne style uczenia się i zachęca do interdyscyplinarnych badań i synergii, wspierając badania i innowacje. Celem uczelni jest ukończenie studiów przez studentów jako przedsiębiorców i osób o wartości etycznej, a także z misją ochrony i promocji kultury. Z językiem angielskim jako medium nauczania, zagraniczną kadrą nauczycielską, programami wymiany, podwójnymi głównymi możliwościami i partnerstwem projektowym, głównym celem uczelni jest stać się międzynarodową uczelnią. Oprócz programów akademickich i naukowych, działania kulturalne stały się integralną częścią Uniwersytetu w Alanyi, które pomagają studentom stać się osobami rozwiązującymi problemy i krytycznymi myślicielami. Studenci kontynuują naukę i stają się kompetentnymi przywódcami o szerokich horyzontach, etycznymi i odpowiedzialnymi w przyszłości, którzy przyczynią się do dobrobytu ludzkości. Uczelnia dokłada wszelkich starań, by kształcić studentów, aby stali się pewni siebie, tolerancyjni i kreatywni oraz aby posiadali umiejętność samodzielnego myślenia. W naszej instytucji zarejestrowanych jest około 450 studentów.

 

Strona 1 z 1012345...10...Ostatnia »